Darbuotojas blogai dirba, ką Jūs, kaip vadovas darote? Tiesiog pasakote, kad jis turi pasikeisti ir taškas. O jeigu jis nepasikeis, teks su organizacija atsisveikinti. Priešingai, stengiatės draugiškai kalbėti su darbuoju apie jo netinkamą elgesį, įtikinėjate jį geriau dirbti, siunčiate jį į mokymus. Ar šios situacijos pažįstamos? Iš tiesų, vadovai spręsdami blogai dirbančio pavaldinio reikalą, imasi panašių veiksmų.
„Gero“ vadovavimo blogos pasekmės
Ar manote, kad gerai dirbantys darbuotojai yra Jūsų gero vadovavimo rezultatas? Taip, Jūs esate tuo tikras! Tačiau, ar esate kada pagalvojęs, kad blogai dirbantis pavaldinys taip pat gali būti jūsų darbo vaisius? Tikriausiai ne, nes Jūs stengiatės viską daryti gerai: patvirtinate abejojančios pavaduotojos priimamus sprendimus, išklausote pardavimų vadybininko nesėkmingo pardavimo priežastis bei naujus pažadus, labai prašote darbuotojo, kai norite jam duoti papildomo darbo, nes jis spyriojasi. Kodėl, nepaisant Jūsų „gerų“ veiksmų, Jus pradeda erzinti nuolat patvirtinti kito priimamus sprendimus, kiekvieną dieną klausytis vis kitokių nepasisekusio darbo priežasčių, žemintis norint paprašyti darbuotojo paslaugos? Gal šie „geri“ veiksmai yra čia netinkami? O netinkami todėl, kad neįtakoja norimo darbuotojo elgesio. Juk Jūs norite darbuotojų su kuriais nesikartotų tos pačios bėdos! Tačiau jos kartojasi ...
Darbuotojai elgiasi taip, nes gauna, ko nori.
Kodėl? Todėl, kad nuolat abejojančiam darbuotojui reikia pasidalinti atsakomybe už priimamus sprendimus, jeigu paaiškėtų, kad kažkas negerai, jis galėtų pasislėpti už Jūsų nugaros ir išvengtų kaltinimo. O atsiprašinėjimas bei nauji pažadai yra galimybė trumpam atsipūsti, nes sugalvodamas įtikinamas priežastis bei naujus pažadus, jis turi galimybę nepabaigus senų darbų pereiti prie kitų. Na ir Jūsų nuolankus prašymas bei gausus dėmesys neabejotinai glosto pavaldinio savimeilę. Ar Jums nekilo mintis, kad Jūsų veiksmai tik pastiprina nepageidaujamą pavaldinių elgesį? Nes jie gauna to, ko nori ir jų požiūriu viskas labai patogu.
Darbuotojai elgiasi taip, nes Jūs taip leidžiate
Pasakykite, nors vieną priežastį, kodėl jie turėtų elgtis kitaip, pvz., priimdami, savo kompetencijos ribose sprendimus, nesikonsultuoti su jumis, jeigu Jūs nuoširdžiai patarinėjate? Kodėl vadybininkas turėtų daryti neįmanomus pardavimus, jeigu Jūs nuleidžiate jam didžiulius planus ir dar priimate atsiprašymus dėl jų neįvykdymo bei patikite naujais pažadais? Kodėl darbuotojas turėtų iš karto sutikti su papildomu darbu, jeigu Jūs iš griežto vadovo prašydamas tampate nuolankiu, švelniu? Ar tai ne svarūs argumentai, kurie patvirtina, jog jūsų nesąmoningi veiksmai yra priežastis, kodėl pavaldiniai elgiasi taip, o ne kitaip. Ar jie nepatvirtina mokslo įrodyto dėsnio, kad mūsų elgesys yra kaip stimulas kito asmens elgesiui?
Naujas vadovo elgesys, nauja pavaldinio reakcija
Jeigu sutinkame, kad mes savo elgesiu galime įtakoti pavaldinių tinkamus rezultatus, tai sutikime, kad turime galimybę keisdami savo elgesį, keisti ir neigiamas pavaldinių reakcijas į tinkamas. Pagalvokime, ką galime padaryti, kad darbuotojas daugiau pasitikėtų savo priimamais sprendimais ir neeitų Jūsų klausti dėl kiekvieno žingsnio? Geriausias būdas, nebepatarinėti: galima pasakyti, kad esate labai užsiėmęs arba, kad pasitikite ir tikite, kad priimtas jo sprendimas bus teisingas. Turite būti mažiau paslaugus, globojantis, o daugiau dalykiškas, tokiu būdu nuolat abejojantis darbuotojas bus priverstas galvoti pats. Taigi, Jūs pastebite: darbuotojas vis rečiau užsuka „pasikonsultuoti“, dažniau priima savarankiškus sprendimus, galvojate, kad tai viskas, problema išspręsta? Galbūt taip bus ir Jūs atsisveikinsite visam laikui su netinkamu darbuotojo elgesiu, jei žengsite dar vieną žingsnį.
Pasikeitusio elgesio užtvirtinimas
Jus turite pastiprinti, užtvirtinti pasikeitusį, tinkamą darbuotojo elgesį. Prisiminate, kaip užtvirtindavote jo netinkamą elgesį, nuolatinį abejojimą, savo „nekaltais patarimais“? Taip ir dabar logika ta pati, turite užtvirtinti Jums tinkantį darbuotojo veiksmą. Tai padaryti galima labai paprastai, tiesiog pagirkite, jį, įvertinkite jo pastangas.
Prisiminkite, kad teigiamai pastiprintas elgesys turi tendenciją kartotis ir ateityje. Todėl tikėtina, kad pakeitus savo elgesį Jums, pasikeis ir darbuotojo elgesys. Tiesiog reikia rasti būdą, kaip elgtis, kad išgautumėte norimą pavaldinių reakciją. O išgavus užtvirtinti teigiamu pastiprinimu: dėmesiu, pagyrimu ar kitu jį motyvuojančiu veiksmu.
Netinkamo pavaldinių elgesio keitimo algoritmas
Norint sėkmingai išspręsti Jus netenkinančias vadovavimo situacijas, galima vadovautis šiuo algoritmu: pirmiausia, nekaltinkime darbuotojo, prisiimkime atsakomybę patys spręsti problemą. Antra, reikia nustatyti, kokie įvykiai sustiprina probleminį elgesį. Mūsų nagrinėtais atvejais išsiaiškinome, kodėl mūsų herojai taip elgėsi: jiems taip patogu, jie gauna ko nori, o tai užtvirtina nesąmoningas vadovo elgesys. Todėl trečia, sugalvokite kaip pakeisite priežastis, kad būtų skatinamas ne probleminis, o norimas darbuotojų elgesys (leisti pavaldiniui pačiam priimti sprendimus). Pagalvokite savarankiškai, ką reikia daryti, norint pakeisti darbuotojo prisigalvojančio įvairiausių pasiteisinimų bei darbuotojo nesiimančio papildomų užduočių elgesį? Ketvirto žingsnio metu reikia sugalvoti kaip sustiprinsite norimą elgesį. Penkta, tiesiog darote, ką nusprendėte ir stebite pasikeitimus.
Prisiminkite, kad probleminio elgesio keitimas laipsniškas keitimas. Juk probleminis elgesys formuojasi ilgą laiką, todėl jam pakeisti taip pat reikia laiko.